Beeldvorming in de toerisme sector - de zoektocht naar "authenticiteit"

Als student organisatie antropologie ben ik mijn wetenschappelijke carriere begonnen met een onderzoek naar toerisme in het Caribisch gebied. De focus in dit onderzoek lag op de manier waarop betrokkenen in de tourisme industrie spelen met het idee van authenticiteit en duurzaamheid. Authenticiteit wordt vaak gezien als iets wat duidt op echtheid, uniciteit, onveranderlijkheid, iets bijzonders. Dit leidt al snel tot de gedachte dat toerisme authentieke culturen aantast. In mijn onderzoek heb ik gekeken naar de rol van de Belizeaans overheid en andere stakeholders in de Belizeaanse toeristensector in het ontwikkelen en positioneren van Belize als toeristische bestemming. Hieruit blijkt dat ondernemers spelen met het idee van authenticiteit in het neerzetten van Belize als een - duurzame - toeristische bestemming. Authenticiteit blijkt alles behalve onveranderlijk of statisch. Authentiek is dat wat wij als authentiek ervaren. Dit verandert discussies over de impact van toerisme op (lokale) culturen: grootschalig toerisme is niet per definitie 'slecht' en kleinschalig toerisme niet per definitie 'goed'.

Over dit onderzoek zijn publicaties verschenen in het
Journal of Hospitality and Tourism (2005), International Journal of Tourism Policy (2007) en in ARA Journal of Tourism Research (2008). In samenwerking met dr. Carel Roessingh, dr. Karen Bras en drs. Hanneke Duijnhoven, is ook het boek Entrepreneurs in Tourism in the Caribbean Basin. Case Studies from Belize, the Dominical Republic, Jamaica, and Suriname verschenen. Dit boek is het resultaat van een vruchtbare samenwerking tussen meer ervaren onderzoekers en een serie uitzonderlijke etnografische studies van master studenten van de afdeling Cultuur, organisatie en Management (Vrije Universiteit Amsterdam) naar verschillende aspecten van toerisme en ondernemerschap in het Caribisch gebied.
Home  >  Onderzoek  >  Beeldvorming in toerisme  >   © 2008 Myrte Berendse Contact